Het is een familiebedrijf en als het aan vader Jeroen en zoon Thijs Moormann ligt, blijft dat de komende jaren zo. Maar sinds opa Cuno in 1959 het poeliersbedrijf begon is er veel, heel veel, veranderd. Behalve de naam, die staat al 65 jaar als een huis. Het op en top Goorse bedrijf is voor de tweede keer genomineerd als ‘Ondernemer van het Jaar’ door Goor Collectief.
Jeroen komt met een mooie toevalligheid: “Ik was 27 toen ik de zaak overnam. Thijs is nu 27.” Sinds drie jaar zit Thijs nu in het bedrijf met de bedoeling dat hij de leiding over gaat nemen van zijn vader. Na zijn hbo-studie Food & Business in Nijmegen stak hij eerst zijn benen onder andermans tafel, zoals dat zo mooi heet. Thijs: “Mijn vader en ik hebben toen onafhankelijk van elkaar een vijfjarenplan opgesteld. Daar zaten veel overeenkomsten in.”
Andere wereld
We gaan terug naar 1959. Cuno Moormann begint met zijn vrouw een poeliersbedrijf met winkel in de Grotestraat. Dan 65 jaar later. Ruim zestig medewerkers verwerken vlees uit de hele wereld in een modern bedrijfspand dat eigenlijk continu draait. De producten vinden in het hele land en ver daarbuiten gretig aftrek. Jeroen lacht. “Toen ik de leiding kreeg, hadden we vier medewerkers. Het was een andere wereld. Kijk alleen naar de regelgeving en milieu-eisen. Waar wij uniek in zijn, is dat we alles onder één dak hebben. Dat zie je nergens in Nederland en zelfs niet in Europa.”
Verschillen
Net als zijn vader helpt ook Thijs als puber mee met allerhande klussen. Hij groeit zo in het bedrijf, zonder dat vader Jeroen druk uitoefent om ‘in de zaak’ te komen. Thijs “Waar wij in verschillen? Oeh… Ik kijk, denk ik, iets meer naar bedrijfsprocessen. Zo ben ik er best wel trots op dat we veel jubilarissen hebben. Met daartegenover ook jonge aanwas die bij ons door wil groeien.”.
Kwaliteit en betrouwbaarheid
Jeroen: “Er komt tegenwoordig zoveel bij kijken in deze branche! Je moet veel kennis en ervaring hebben om overeind te blijven. Veel mensen weten niet wat zich hier allemaal afspeelt, het is echt een complexe bedrijfstak. Waar we ook komen, in binnen- of buitenland, de naam Moormann staat voor topkwaliteit en betrouwbaarheid. Dat vind ik eigenlijk nog wel het mooiste.”
Foto: Vader en zoon Moormann reizen de hele wereld over voor de beste producten. Zelfs naar de pampa’s in Argentinië.
De verkiezing op donderdag 28 maart bij Kippenvel Evenementen bijwonen? Meld je dan hier aan!