Nieuw lid: Patrick van den Burg van Schilderij op smaak

Ben je op zoek naar een kleurrijk en abstract schilderij? Dan ben je bij Patrick van den Burg (43) aan het juiste adres. Met zijn ‘Schilderij op smaak’ is hij het allernieuwste lid van Goor Collectief. Welkom Patrick!

“Ik kom uit een muzikale familie. Mijn vader Albert, broer Ruben en zus Kim speelden allemaal bij Apollo, maar ik had daar niet zoveel mee. Boven in de Malbergschool werd schilderles gegeven  en dat vond ik meteen prachtig. Toen ik wat ouder werd, wilde ik naar de kunstacademie, maar mijn ouders zagen dat niet zo zitten. Kunstenaars zaten destijds  toch vaak in de bijstand. Via een vakantiebaantje kwam ik in een banketbakkerij terecht. Daar kon ik mijn creativiteit heel goed in kwijt en dat heb ik uiteindelijk tien jaar lang gedaan. Toen vroeg mijn vader of ik niet bij Burgo Druk, een drukkerij, wilde werken. Ik dacht: ach, ja waarom niet? Vervolgens heb ik het Grafisch Lyceum gedaan in Zwolle. Al die tijd stond het schilderen op een laag pitje. Ik ging op kamers en wilde een schilderij aan de muur en besloot dat zelf te gaan doen. Andere mensen zagen dat werk en vroegen of ik ook niets iets voor hen wilde maken. Zo is het balletje gaan rollen en is uiteindelijk ‘Schilderij op smaak’ ontstaan. Ik maakte aanvankelijk eigenlijk van alles, verwerkte logo’s in schilderijen, draken, kerken etc. Alles op verzoek van de klant.”

Eigen stijl

“Gaandeweg kreeg ik steeds vaker het gevoel dat ik meer met mijn eigen stijl moest werken. Ik maak abstracte schilderijen en combineer verschillende materialen zoals aluminium, acryl en epoxy. Door de opbouw in lagen wordt diepte en een 3D-effect gecreëerd. Ook graffiti en muurschilderingen vind ik leuk om mee bezig te zijn. Ik maak schilderijen in opdracht, maar exposeer ook zelf. Daarnaast geef ik al jarenlang workshops, onder meer aan kinderen, vriendengroepen, campings en bedrijven. Dat is ook de reden dat ik lid ben geworden van Goor Collectief. Om bedrijven te interesseren in kunst. Dat kan een workshop zijn, maar ook een schilderij om de uitstraling van een onderneming te verbeteren.”